spinner
0
Verhaal van Bernard - Jaren 1970
Onze diensten

Geschiedenis van Bernard: de jaren 70

In 1970 richten Bernard en Marie-Claire Haquette de onderneming Bernard op, in Bondues bij Rijsel, in Opper-Frankrijk, de bakermat van de verkoop op afstand. Bernard Haquette, zoon van de oprichter van de drogisterij Reynaud in Tourcoing nam in de jaren 50 de leiding van de winkel over. Bij de achteruitgang van de textielindustrie en de opkomst van de supermarkten, overweegt hij om zijn activiteit verder te zetten dankzij de postorderverkoop.

Réunion

Bernard Haquette vertelt:
" In de jaren 60 ben ik vaak naar het buitenland gereisd en heb ik de kans gehad om me vragen te stellen bij mijn beroep van handelaar. De grote distributie en postorderverkoop waren in de Verenigde Staten al goed ingeburgerd en het was overduidelijk dat deze gebruiken ook naar Frankrijk zouden overwaaien. Ik kon gelukkig al rekenen op een uitstekende kennis van de producten en behoeften van de klanten. Na de drogisterij van mijn familie te hebben overgenomen en uitgebreid, heb ik een antwoord willen geven op de vragen van mijn professionele klanten, met meer diensten en een levering "aan huis"."

Het zopas opgerichte Franse merk voor afstandsverkoop verricht heus pionierswerk, want voor het eerst richt men zich uitsluitend tot een target van professionals. De B-to-B zou voortaan drogisterijproducten, producten voor het onderhoud en de hygiëne, de schoonmaak en veiligheid leveren in Frankrijk en later ook in België, Engeland en Luxemburg.

Met een personeelsbestand van slechts twee personen, wordt de eerste catalogus van 24 pagina's in het formaat 13 x 21 cm afgedrukt in zwart-wit

Op de eerste pagina prijkt het logo "Ets Bernard" van de merknaam. Dit logo wordt tot november 74 gebruikt en vervolgens getransformeerd tot het modernere BERNARD S.A. De blikvanger van deze eerste catalogus is een prachtige multifunctionele wagen "Om al het materiaal nodig voor het onderhoud van uw ruimten moeiteloos en voordelig te verplaatsen op wielen."

Op de achterkaft wordt een "HEEL EFFICIENTE, BIOLOGISCH AFBREEKBARE en VOORDELIGE" zachte handzeep voorgesteld De toon is gezet en de onderneming Bernard is voortaan de professionele partner die aandacht heeft voor de hygiëne en het welzijn van duizenden professionals.

Telex

In april 1976 wordt het logo van Bernard een omslag, perfect voor de verkoop op afstand. Hoewel Bernard eer wilt brengen aan dit tijdloos object, neemt dit niet weg dat modernisering en technologie op de eerste plaats staan. Voortaan kan de klant bestellen per post, telefoon of telex.

De catalogus van Bernard is klaar voor de jaren 80!